
LEVERANSSÄKERHET OCH AVBROTTSERSÄTTNING
Leveranssäkerhet och avbrottsersättning
Leveranssäkerhet i elnätet för Grästorp Energi - 2018
Enligt ellagen och Energimarknadsinspektionens föreskrifter ska elnätets leveranssäkerhet redovisas. Det finns inga definitioner på vad som ska redovisas så Grästorp Energi väljer att redovisa den totala tillgängligheten, total avbrottstid och totala antalet avbrott.
Total tillgänglighet (inkl. aviserade - samt avbrott i eget nät):
99,99 %
Total möjlig distribution i tid:
37 072 320 h
Total avbrottstid orsakad i eget nät (inkl. aviserade avbrott):
5 241 h
Total avbrottstid orsakad av överliggande nät:
73 h
Antal aviserade avbrott:
26 st
Antal långa avbrott orsakade i eget nät:
53 st
Antal långa avbrott orsakade av överliggande nät:
0 st
(Avbrottsdefinition: Långt avbrott är 3 min - 12 h)
Som abonnent har du normalt rätt till ersättning för strömavbrott som varat minst 12 timmar. Ett elavbrott anses ha upphört om strömmen fungerat oavbrutet minst två timmar i träck.
Ersättningens storlek baseras på avbrottets längd samt abonnentens beräknade årliga elnätskostnad. Ersättningen ska betalas ut till dig som kund inom sex månader efter att avbrottet kommit till vår kännedom. Om utbetalningen inte sker inom denna tidsram utgår ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635).
Avbrotts period i timmar
12-24
24-48
48-72
72-96
96-120
120-144
144-168
168-192
192-216
216-240
240-264
264-288
> 288
Ersättning i % av årlig beräknad nätkostnad *
12.5%
37,5%
62,5%
87,5%
112,5%
137,5%
162,5%
187,5%
212,5%
237,5%
262,5%
287,5%
300%
Minimibelopp i kronor *
900 kr
1 800 kr
2700 kr
3 600 kr
4 500 kr
5 400 kr
6 300 kr
7 200 kr
8 100 kr
9 000 kr
9 900 kr
10 800 kr
11 700 kr
*) Observera att maximal ersättning dock alltid är högst 300 % av kundens beräknade årliga elnätskostnad.
Det finns två förutsättningar som kan medföra att avbrottsersättningen sänks. Antingen (a) om skyldigheten att betala är oskäligt betungande för elnätsföretaget, eller (b) om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta elnätföretagets personal för betydande risker.
Det är Energimarknadsinspektionens författningssamling EIFS 2013:4 som föreskriver hanteringen av avbrottsersättning, och då särskilt §4 och §5. Du hittar hela föreskriften via nedanstående länk:
EIFS_2013_4
Vid långa elavbrott och ett ersättningsärende vänder kunden sig till vår kundtjänst. Vid en ev. tvist mellan kunden och Grästorp Energi ek för ska kunden i första hand vända sig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå eller den kommunala konsumentvägledare. Om du som abonnent vill få ärendet prövat kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.
Avsändare av denna sida är Grästorp Energi ek för (elnät).