Varning för oseriösa elhandelsföretag

Nedanstående text är hämtad från bloggen på Elmarknadsinspektionens hemsida .
(http://www.ei.se/sv/elpriskollen1/blogg/arkiv/2016/2/varning-for-oseriosa-elhandelsforetag)

 

Den senaste tiden har både Energimarknadsbyrån och Konsumentverket fått klagomål mot elhandelsföretag som utan att ha ett giltigt avtal skickar fakturor på saker de inte har rätt att ta betalt för. Enligt klagomålen följs inte heller ångerrättsreglerna.

Det gäller bland annat krav på kostnader för kommunikation med konsumenten trots att denne inte blivit kund hos företaget.  Det gäller även krav på förskottsbetalning av el, trots att det är olagligt.

Enligt klagomålen vägrar företaget även konsumenter att ångra eventuella avtal, trots att det finns lagregler om 14 dagars ångerrätt.

Om du får ett krav från ett företag du inte känner till att du är kund hos bör du bestrida kravet.

För mer råd och upplysning kring elavtal kan du även ställa frågor till Energimarknadsbyrån. Det kan du göra skriftligt via den här länken eller genom att ringa på tel 08-522 78 950 under vardagar mellan 9.00-12.00.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.